Eftersom jag så sakta håller på att läsa mig igenom Sveriges rollspel så kan jag ju gott skriva nån rad om vad jag tycker om dem. Jag kommer inte skriva några djuplodande analyser eller recensioner, utan bara lite kort vad jag tycker och känner om spelen.

Just nu håller jag på att läsa igenom Drakar & Demoner Expert, men för att sammanfatta det jag läst hittills…

Drakar och Demoner 1.0 (1982)

Det var intressant att se hur stor skillnaden är mellan denna version och de senare grundreglerna. Tyvärr var detta inget mästerverk. Jag gillar att trollkarlar får vapenfärdigheter och jag gillar impale-regeln som får mig att tänka på Call of Cthulhu, men jäklar vad rörigt spelet är. Känns även som det saknas en hel del av introäventyret “Bland alfer och troll”.

Spindelkonungen pyramid (1982/1984)

Ett rätt schysst litet äventyr, men jäklar vad jag har svårt för “tombola-fällan”.

Sinkadus nr 1 (1983)

Det mest minnesvärda är nog äventyret “Skelettbyns hemlighet” som senare dök upp som introäventyr tillsammans med “Spindelkonungens pyramid” i grundreglerna. Sedan finns ju även artikeln om värdshus där man till och med kan slå fram vilken form borden har. Jag var ju givetvis tvungen att göra ett litet program av detta.

Tvillingbergen (1983)

Jag försöker gilla detta, men tyvärr, inte min tekopp.

Drakar och Demoner 2 (1984/1985)

Mycket nostalgi eftersom det var ett av de första rollspelen jag spelade. Håller gott än!

Dimön (1984)

Äventyr med potential och med en by som man kan göra en hel del med. Synd bara att inte mer gjordes med öns “ovansida”.

Mutant (1984)

Klassiker som spelades under högstadiet. Gillar postapokalyps, men har lite svårt för gulliga djurmutanter…men så gillar jag ju ocskå spel som S.T.A.L.K.E.R. (ännu bättre med Misery modden).
Hmmm….känns inte som Mos Mosel håller riktigt den klass som jag minns att det hade. Har spellett/spelat det massor med gånger, men jag var nog inte så kräsen då.

Sinkadus nr 2 (1984)

Lite regler för jakt & fiske, en artikel om metaller, mer detaljerade regler för belastning, förflyttning och perfekta träffar. Men inget som direkt fastnade i minnet efter jag läst den.